co2014

 

KONFERENCJA
„CENTRUM OGRODNICZE - ZARZĄDZANIE AKTYWAMI 2015

W konfefencji, która odbyła się drugiego dnia wystawy wzięło udział blisko 110 właścicieli, kierowników i pracowników centrów ogrodniczych oraz szkółkarzy. W roli gościa specjalnego wystąpiła Eve Tigwell – brytyjska konsultantka, od ponad 25 lat zajmująca się doradztwem biznesowym, w ostatnich latach zwłaszcza w kontekście analiz finansowych firm.

Eve Tigwell przedstawiła mechanizmy pozwalające na kontrolę i zarządzanie aktywami mające na celu zwiększenie rentowności przedsiębiorstw. Drogą do postępu jest analiza finansów, a w szczególności określenie kluczowych wskaźników wydajności firmy, które pokazują na ile efektywnie i sprawnie używane są jej zasoby. Odsłaniają przyczyny słabej dochodowości, co ułatwia ich eliminację.   Podczas drugiej części spotkania prowadząca skupiła się na omówieniu najważniejszych czynników zwiększających zysk, czyli cenie zakupu, cenie sprzedaży oraz użyciu wskaźników do monitorowania wydajności.

Tematyka konferencji, choć nie łatwa, spotkała się z dużym zainteresowaniem obecnych i teraz czas na wprowadzanie teorii w praktyce.

 


 

KONFERENCJA
„CENTRUM OGRODNICZE - SPRZEDAWAĆ WIĘCEJ" 2014

Drugiego dnia Wystawy odbyła się konferencja szkoleniowa „Centrum ogrodnicze – sprzedawać więcej”, w której wzięło udział blisko 150 menadżerów, kierowników i pracowników centrów ogrodniczych oraz szkółkarzy. W roli gościa specjalnego wystąpił Ronald Brand (właściciel Horticept oraz dyrektor handlowy Floreac).Przedstawił szereg zagadnień w tym m.in.:  zmiany i rozwój handlu detalicznego w ostatnich 5 latach, kiedy to nastąpiła rewolucja w cyfryzacji wpływając na cały system. Konsumenci gros zakupów dokonują w sieci z wykorzystaniem narzędzi mobilnych i forma ta wciąż się rozwija. Ponadto tradycyjne środki komunikacji z klientem tracą na znaczeniu na rzecz mediów społecznościowych, w związku z czym konsumenci przejmują stery i chcą być traktowani indywidualnie. Z drugiej strony możemy też ich łatwiej zdefiniować i poznać. I jest to kluczem do sukcesu, bo jak twierdzi Ronald Brand przyszłość należy do handlowców, którzy docenią znaczenie i wagę satysfakcji klientów. Ci z kolei charakteryzują się chronicznym brakiem czasu oraz potrzebą wydawania pieniędzy w sposób dający przyjemność, stanowiący rozrywkę. Towar czy usługi schodzą na dalszy plan, natomiast coraz ważniejszy jest sposób sprzedaży i wychodzenie naprzeciw potrzeb klientów. W związku z tym oferta proponowana nabywcy powinna być szyta na jego miarę — atrakcyjna wizualnie, funkcjonalna i na wyciągnięcie ręki.Przekładając tę koncepcję na dział roślin w centrum ogrodniczym wykładowca uważa, że przede wszystkim należałoby w większości punktów sprzedaży zmniejszyć asortyment, ponieważ zbyt szeroka gama wbrew pozorom utrudnia zamiast ułatwiać wybór.

Ekspozycja powinna być prosta, jasna, logiczna i gwarantująca szybkie zakupy. Niepotrzebne są dodatkowe ozdobniki czy zbyt dużo elementów, ale należy zagrać kolorem lub tematem i ekspozytory zaaranżować wg tego klucza. Dobrym pomysłem są prezentacje łączone, np. dobranie do niektórych roślin osłonek zarówno pod względem barwy jak i rozmiaru, bądź zestawienie ich z odpowiednim podłożem i nawozem, oferując gotowy zestaw. Ograniczenie asortymentu roślin to także zmniejszenie kosztów dzięki zminimalizowaniu stanów magazynowych i strat. Wymaga to oczywiście precyzyjniejszego planowania dostaw, wprowadzenia więcej prezentacji sezonowych zamiast produktów całorocznych, ale się opłaca.Polemizująca w pewnym stopniu z tą koncepcją była prezentacja moderatora spotkania — Katarzyny Łazuckiej-Cegłowskiej z Gospodarstwa Szkółkarskiego Łazuccy (członka Związku Szkółkarzy Polskich) pt. „Dostawy roślin — optymalizacja”.

Uważa, iż największy procent roślin oferowanych klientom powinien stanowić asortyment podstawowy, całoroczny, zamawiany wiosną i dopełniany w ciągu sezonu. Ta propozycja jest uzupełniona przez rośliny do promocji sezonowych lub okazyjnych oraz nowości rynkowe. Grupa ta zamawiana jest rotacyjnie, co 1-2 tygodnie w szczycie atrakcyjności. Oboje prelegenci są jednak jednomyślny co do konieczności stworzenia planu sprzedaży i dostaw roślin.
Oba te wykłady uzupełniła prezentacja firmy Victus-Emak Sp. z o.o „POKON – nowa koncepcja sprzedaży”. Ponadto Ronald Brand polecił uczestnikom dwie strony internetowe sieci centrów ogrodniczych do zapoznania się i zainspirowania: www.arboretum.ie oraz www.starkl.atKażdy uczestnik z takiego spotkania wynosi informacje, które korespondują z jego oczekiwaniami, wiedzą i doświadczeniem. Przedstawiane dane i obrazy rezonują indywidualnie, w mniejszym lub większym stopniu wpływając na zmiany w myśleniu czy działaniu, czego sobie i Państwu serdecznie życzę.

 


   

DO GÓRY